neděle 15. června 2008

Tak. A dost.

V životě člověka nastane občas okamžik, kdy je potřeba se podívat pravdě do očí.
Jisté signály o závažnosti skutečného stavu jsem sice měla již dříve, např. při nocování v Durmitoru na Balkáně, ale procitnutí přišlo teprve v noci na dnešek.

Tak tedy jak s tím ven? No jako v těch amerických filmech přece: „Ahoj, já jsem Michael a jsem alkoholik.“

Takže: „Ahoj, jsem Eva a jsem termoregulačně nedochůdná.“

Ano, vážení, jsem nemocná a už nemá cenu to zamlouvat a maskovat chladným queenslandským počasím. Dnešní noc totiž byla kritická. Vše začalo už večer. Pracovala jsem pozdě do noci na své poslední eseji a kolem desáté hodiny jsem začala mít velmi nepříjemné pocity. Venku přituhuje, říkám si. Chladno už mi bylo od rána, ale zatímco jsem si celý den a večer vystačila se třemi vrstvami (tričko, mikina, fleecová mikina, džíny), s blížící se půlnocí mi konečky prstů odmítaly hbitě běhat po klávesnici, jak byly ztuhlé zimou.

Dobře, říkám si, asi na nás jde tlaková níže od Indonésie. Zabalila jsem se do deky.

Nic.

Oukej, říkám si, ale zamkneš dveře. Vstala jsem, zamkla a oblékla si navrch ještě tu novou zimní bundu, kterou jsem si minulý týden „v akci“ pořídila.
Kdyby mě takhle viděl některý z mých spolubydlících alias bratrů, tak se obávám, že už se mnou neztratí slovo a požádá o přerušení pokrevních vazeb :-)

Tak nějak jsem přežila zbytek večera, jelikož mě přece jenom trochu hřálo vědomí z dobře odvedené práce, a v jednu hodinu si říkám, že je čas jít spát a že se aspoň pod peřinou zahřeju. Jak si určitě pamatujete, mám od naší paní domácí Chris dvě deky, protože je mi pořád taková zima.

Sundám zimní bundu a šup do pyžama. Jako obvykle teplé pyžamové kalhoty, tričko, jedna mikča, na to fleeska a šup pod deku. Jéééje, to se to bude usínat, až se mé tělo prohřeje.

Zabalím se, ucpu všechny otvory, kudyma by mohlo profukovat, a čekám. Čekám pět minut…

Čekám deset minut… A nic. Teplo nepřichází. Nemá odkud. Myslím, že jsem tak podchlazená, že v nemocnici by mě umístili na termopodložku a monitorovali mé životní funkce.

Tak si říkám: „No sakra, je tohle normální?“ Učiním poslední pokus. Zahrabu se pod deku celá i s obličejem. Zkouším aspoň vlastním dechem ohřát okolní vzduch na přijatelnou teplotu „abych vůbec usnula“. Místo toho se mi jen od usilovného dýchání a nadbytku CO2 začíná motat škeble. Ale vzdát se pracně vytvořeného tepla? Ani omylem!

Rukou našmátrám na nočním stolku skleničku, v níž je brčko.

Chvíli to zkouším, ale průměr je malý a šnorchlu se to bohužel nevyrovná.

Přemýšlím, co teď.

Po 20 minutách od ulehnutí vstávám a jdu k věšáku.

Oblékám se do zimní bundy a nadávám si do magorů, co jezdí za teplem do Austrálie.

Potom mě napadá: „Co když si ze mě kluci vystřelili a otevřeli mi okno, které je normálně pořád zavřené?“ Kontroluji a žádné závady neshledávám. Pátrám však dál. Bohužel nemám ani pod postelí otevřenou ledničku, ani ve skříni sklad zmrzliny. Tak jedině, že by snad mým pokojem vedlo do Dubaje nějaké potrubí s dodávkami „svěžího vzduchu z Antarktidy“.

Oblékám si druhé ponožky a v zimní bundě s kapucou přes hlavu uléhám znovu.
Na zahřátí čekám marně. Ani dvě peřiny nezajistí, že můžu v klidu usnout. Klepu kosu a převracím se ještě dobré dvě hodiny. Kolem 3. hodiny ráno naposledy kontroluju čas a ztrácím o sobě iluze.

Poslední zbytky, které jsem ještě kdesi hluboko uvnitř uložené měla.

Ráno se probouzím a jsem totálně zmrzlá.

Zvažuji přestěhování do tropů, ale nevím, jestli mi vůbec něco pomůže.

Možná mi to prostě není souzeno a zahřeju se až jednoho dne v pekle :-)


S omrzlinami a mrtvolně ledovými prsty vás zdraví termoregulačně nedochůdný Ewík

PS 1: Upozorňuju všechny, že tohle NENÍ VYFABULOVANÁ HISTORKA! Kdo mě zná, ten ví své :-)

PS 2: Od zítřka spím ve spacáku, abyste věděli. V tom do mínus patnácti stupňů. Co já se tady s tím budu rozčilovat!

11 komentářů:

david santos řekl(a)...

Great post and good blog.
Happy day

Anonymní řekl(a)...

Egon E. Kisch tam někde nahoře dojetím zamačkává slzu, jakou má pokračovatelku. Žánr psané reportáže žije!

Oceňuji, žes nám tuto historku nabídla okamžitě - pěkně zatepla :))

H.

Ewík řekl(a)...

To víš, reportáž psaná NE na oprátce, ale v ledničce... :-) To je fakt za trest! Chodím se z té svojí kobky ohřát ven místo naopak.
Ale teď už aspoň znám důvod, proč tenhle kamrlík pronajímá Chris o 15 dolarů týdně levnějc, než ty ostatní. Menší velikostí obytné plochy to evidentně nebude :-))

Jo a díky za pochvalu :-)
E.

Anonymní řekl(a)...

A to tam nemáte aspoň teploměr?Abys zjistila, zda je ten pokoj obyvatelný? Nebo požaduj přímotop!
To snad není možný...Nejsi mimino,
abys neměla vyvinutou termoregulaci...Napsalas to tak sugestivně, že to jako rodič těžko nesu...a sakra pomoc nemůžu:-(((
mumi

Ewík řekl(a)...

TeploMĚR tady bohužel nemáme, ale jestli tě to potěší, tak se mi dnes v noci zdálo o teploMETU :-)) Snad už to taky nějak doklepu no, jen 16x se vyspím a čeká mě měsíc nočních pobytů venku :-) Přijímám sázky, jestli to bude ve stanu lepší než v pokoji s klimatizací na antarktickou teplotu v ceně :-)
Ewík

pseudointelektualka řekl(a)...

sestro v zimě! ne, neznáme se, ale soucítím jak s vlastní krví. mám obdobný problém: pokoj na sever a ventilaci, kterou do něj nonstop táhne ledovej vzduch z venku. topení sice mám, ale ani na sedmičce nepomáhalo, jak odcházelo těma ventilačníma dírama hned ven. když jsem se chtěla v zimě zahřát, jala jsem se luxovat nebo vytírat. nebo jsem šla ven. pohyb v 10 stupních venku je pořád lepší než sedět v 17 doma. jen nevím, jak u toho má jedna vystudovat.

Ewík řekl(a)...

Jeeee! Ahoj sestro! To jsem netušila, že nás navštěvuješ! Prima překvápko!!
Já hrozně ráda čtu tvůj blog! Připadá mi takovej děsně... jak bych to řekla... pseudointelektuální :-)
A úplně mi svou odpovědí čteš myšlenky. Zrovna jsem se chystala napsat, že už vím, jak se zahřát! Pondělí je totiž můj "uklízecí den". Pánové samozřejmě hadr a smeták celej tejden nevemou do ruky, takže jsem normálně dneska uklízela 2 hodiny! Byla to regulérní šůrovačka včetně podlahových krytin, koupelny a tak. V Anglii jsem za to v blahých časech pobírala slušnou apanáž 6 liber za hodinu. Joo, kde ty časy jsou :-)
Takže jak jsem tady zuřivě pobíhala s vysavačem a znečišťovala životní prostředí saponáty, zjistila jsem, že přežít se dá prosím i jen v tričku :-)
A vůbec nejvíc se mi líbilo stěhovat venku popelnice!

Zdraví toho času odpočívající úklidová četa :-)

Anonymní řekl(a)...

Já děkuji za téměř romaneto, opravdu jsem se bál, odkud vyskočí nakonec ledový duch, ale řešení bych viděl jako pragmatik naprosto jinde a velmi jednoduché: "Pořádně se nažrat!" :-))

Místo pořádání rýže s kečupem zajít do diskontu nebo marketu a koupit pořádnej hovězí steak a kupu zeleniny. Doma to pěkně hodit na pánev na máslo (máslo!, ne margarín), k tomu Columbovy brambůrky a pozor, to nejdůležitější, sklenku vína na zvýšení tlaku. Samozřejmě to hned nevyjezdit na spinningu, ale přirozeně nechat božskou manu zpracovat organizmus. A hned nebude třeba nákupů bund a zimních svršků i spodků. :-)

Anonymní řekl(a)...

Jojo taky pravda.Kdo ví, co tam vlastně konzumuje...furt šetří a než tam nešinci doletí, bude z ní ledová cácorka...I to vínko naprosto schvaluji!To není na opití, ale na zdraví! zdraví matka představená:-)

Anonymní řekl(a)...

zeptame se v UNICEFU, jestli jim nezbyly nejake deky. Zadej presne souradnice a vyckavej, bude Ti shozen balik letadlem! :-) Pajina

Ewík řekl(a)...

Škoda, že sem nemůžu umístit nějakýho pořádně vytlemenýho smajlíka :-)))))