úterý 11. března 2008

Diskurs sem, diskurs tam, co já s nima udělám...

Už je to tak, škola začala. A jelikož jsem si sem opravdu nepřijela jen užívat, jak to možná z některých fotek klamně působí, je potřeba taky pracovat. Povel zní: "Plnou parou vpřed!" :-)
Přeháním, samozřejmě, ale faktem je, že nechat si ujet vlak tady znamená, že další může jet třeba až za pár dní... Austrálie je halt země veliká :-)

A tak jsem se pustila do čtení mých krásných obézních readingů.

(pozn. autorky - Nevadí, když budu místo slova "čítanka" odteď už používat jen slovo "reading" [rýdynk] ? Prosím neplést s názvem anglického města Reading [redyng], jak to umí někteří zprávaři na Radiožurnálu :-)))

Celou neděli jsem strávila s Michelem Foucaultem, francouzským to myslitelem, kterého nenapadlo nic jiného, než strašně chytře psát ve francouzštině o nesmírně zajímavých věcech.
To všechno by bylo v pořádku. Jen kdyby se nějaký ještě o chlup geniálnější anglický překladatel nerozhodl, že Foucaultovy texty jazykem nesrozumitelným přeloží do angličtiny, aby se s tím Ewík musel několik hodin trápit...
No uznejte sami... co byste si mysleli o textu, který v jednom jediném odstavci dokáže propojit:
a) sliny hlístů a škrkavek
b) trilobity
c) sliz
a to vše korunuje větou: Zde mají všichni jmenovaní své obvyklé místo, stejně jako deštník a šicí stroj na operačním stole... A do toho se vám pořád pletou slova jako "epistéme", "utopia", "heterotopia", "juxtapozice" a další, neméně krásná a obludná zároveň:-)

A aplikujte si toto prosím na mediální studia!!

Musela jsem normálně překládat snad každé druhé slovo, abych dostala prostý text.
Na pondělní hodině jsme si potom to, co tím chtěl básník Foucault říct, vysvětlili na příběhu Robinsona Crusoa.

Vy ještě pořád doufáte, že se vám vrátím normální? :-))

Ale jinak, uberu-li trochu toho mého přehánění, to docela šlo, přece jenom už mám něco málo odstudováno... Přiznám se, že začínám postupně velebit české školství, protože kdybych byla některými předměty na mé mateřské FSV nepolíbená, těžko bych zde některé věci chápala. Třeba včerejší přednášku o marxismu. Velmi neprostupná:-)
Marxismus je však, jak jsem zjistila, v Austrálii velmi oblíben. Byl tématem nejen pondělní přednášky předmětu Producing Culture, ale také předmětem četby z jiného readingu - tentokrát na úterní předmět Culture, Media and Society.
Pročež jsem s drahým Marxem a jeho kolegou Engelsem strávila mnoho mnoho hodin pohromadě:-) Celkem jsem měla na úterý přečíst asi 60 stran.
Tak jsem četla, četla, četla.... Občas jsem zjistila, že zase už nečtu... Ale tak nějak jsem se prostě konce dobrala, zaklapla jsem to v jednu hodinu ráno, přece jenom bych si nedovolila přijít na hodinu nepřipravená. A co si myslíte... Učitel přišel a první věta:
"Tak vážení, musím se vám omluvit, stala se mi nepříjemná věc... Prohodil jsem četby, takže to, co jste měli číst na dnešek, je až na příští týden... " To potěší :-)

Aby toho nebylo málo, tak jsem zjistila, že mi poněkud více kryje obsah tří předmětů. Např. na každé hodině neustále řešíme, co je to ten diskurs :-) A každý vyučující má pochopitelně trochu jinou teorii.
Korunu jsem tomu nasadila dnes, kdy jsem se na hodině vytasila s "Kalibovou definicí diskursu". Ověřila jsem si, že citovat je dnes možné koholiv a nikdo si ničeho podivného nevšimne:-)
Čímžto bych vám tedy ráda oznámila, že mediální vědec Jan Kaliba byl dnešního dne slavnostně uveden do světa "mediálněvědeckého diskursu" :-))) Jsem zvědavá, za jak dlouho se do readingů nebohých australských studentů dostane taky ta slavná česká "modřanská škola" :-)

Ovšem i z jiného pohledu byla dnešní hodina velmi zajímavá. Za úkol jsme dostali vybrat si jeden mediální produkt a na něm demonstrovat princip hegemonie. Naše skupina to myslím zvládla na jedničku, neboť jsme to aplikovali na příkladu seriálu Sex ve městě :-)

Ta škola mě vážně začíná bavit (kdybych ovšem nemusela pořád číst ty šílenosti!)

Jo a taky se musím pochválit. Jen maličko, nebojte:-) Dnes jsem ve třídě poskytovala první pomoc:-) Asi z té přemíry marxismu se jedné studentce udělalo nevolno a normálně se nám sesunula na zem a zesinala. Náš lektor utíkal pro zdravotní sestru, tak jsme slečnu zatím křísili... Ale podařilo se nám ji zachránit, resuscitace nebyla nutná. Ještěže jsem si ten kurz první pomoci udělala! Já věděla, že se to bude hodit :-)))

Takže teď už tedy víte, jak jsem strávila dobu od mého posledního příspěvku o BBQ. Převážně čtením. A také trochu psaním. Pro jeden nejmenovaný plátek jsem se pokusila spáchat příspěvek týkající se studia na australských univerzitách. Víc prozrazovat nemohu, neb materiál není hoden publikování a budu ho muset přepracovat, ale slibuji, že v některém z dalších příspěvků o nic nepřijdete, protože se mi podařilo zjistit mnoho nesmírně zajímavých informací!

Dnes tedy tapetování prohlašuji za ukončené, ale těšit se můžete na zítřek, protože na zítra mám v plánu hned několik zajímavých věcí.

Stejně tak i na další dny, ale to ještě bude muset být zkoordinováno. Nebudu tedy slibovat, co nebudu moci splnit. Ale rýsuje se mi snad v sobotu surfování a v neděli šnorchlování.

By the way - poslední dny je tady fakt náááádherně! Sice občas na 5 minut sprchne, ale jinak - ideální počásko, i večer je krásně teplo a dá se sedět na verandě:-) Přes den parádních 28, jupí!
A taky jsem si udělala radost, protože když jsem šla nakupovat, tak měli v Aldi akci "všechno ovoce za polovic". Takže jsem se trochu předzásobila dopředu a vysloužila si několik posměšných poznámek o jistých "veganech, vegetariánech a frutaritánech" žijících v našem domě. Od mých milých housemates, jak jinak.

Ale jinak jsou na mě vážně moc hodní! Dokonce je baví se učit česky. Zatím válčí s mým příjemním, ale dnes jsem již na program zařadila jazykolam "Strč prst skrz krk" a také říkanku "Malá, malá, či či či, fuj ty mrcho kočičí" :-) Hrozně se jim to líbí:-)

Tak já vám popřeji pěkné jitro, poledne, odpoledne, podvečer či hlubokou noc (jak jsem zjistila, mám pravidelné čtenáře i ve 2 hodiny v noci! :-))

Musím říct, že psaní blogu mě baví čím dál víc, protože si u toho krááásně odpočinu! Jen doufám, že vás to postupně nepřestane bavit, jak mi budou ubývat témata... Ale nebojte, tenhle týden to určitě ještě zvládneme :-))

Všechny zdraví a papa praví váš Ewík

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Sice furt nevím, co ten diskurs je, ale jinak dobrý... To je nějaká teorie jak vést diskuzi???S tou četbou Tě fakt lituju, páč den má jen 24 hodin a číst, studovat, pracovat a bavit se je náááročný. Ale ty si jistě děláš plány práce a poradíš si se vším :-)Buď ráda, že u toho nemusíš prát plínky, vařit kašičky a dělat servis manžílkovi...Zajímá mě, v jakých pracovních pozicích tam takoví universitní studenti vlastně jsou. Zda potenciální zaměstnavatelé přihlíží k výši IQ, nebo se s tím moc nepářou...Tudíš, zda i mzdový obnos je jen kapesné, nebo se z něj dá vyžít...Jaké tam jsou průměrné mzdy? Tady to krásně stoupá, ale 2/3 lidí si o tom může nechat jen zdát...Dokonce chtějí důchodcům přidat!Tak babi bude v balíku :-)))Musíš vysvětlit spolubydlícím, že u nás je taková tradice a zábava sledovat akční slevy - ne, že šetříme každou kačku, ale protože je to zááábavné!No a na noční blog lezou hlavně sovy...Neznáš nahodou nějaký?:-))Tak se uč a muč při požírání nových textů a my se těšíme na příjemný relax při čtení těch Tvých, neboť se poučíme a ještě se zasmějeme(většinou se řehtám nahlas...inu "blázen")Papa MTR mumi

Anonymní řekl(a)...

Musím ocenit tvou nezištnou iniciativu, totiž propagaci Modřanské školy v zahraničí. Myslím, že i její spoluzakladatel z podšálkovské větve bude rád. Konečně se snad pohneme z místa a dostaneme Modřanskou školu do čítanek, byť - a je to smutné - se toho musí ujmout až daleká Austrálie. Malý český člověk byl bohužel schopen zatím jen toho - a považuji to za velký alibismus a zřeknutí se odpovědnosti - pojmenovat po Modřanské škole zastávku tramvaje (byť mimo jiné tramvaje č. 17 - což zvláště podšálkovská větev ocenila).

V souvislosti s diskursem bych řekl, že bys ale neměla opomíjet svého oblíbence Michela Foucaulta, vždyť právě on uvedl tento užitečný termín do vědeckého... diskursu :)

A myslím, že by byla škoda nevyužít příležitosti a nevyhlásit další soutěž, tentokrát kreativního charakteru.:

O nejroztomilejší definici termínu diskurs.

Pochopitelně se ze soutěže předem vylučuji, mohu zato nabídnout své služby při vyhodnocování :))

Australskou univerzitní obec zdraví

poctěný citovaný

Anonymní řekl(a)...

Ewiku, ja se uz ozvala o nekolik prispevku niz. Vlastne jsem se radovala presne v tom prispevku, ve kterem jsi vyhlasila vysledky souteze! Tak si toho nech!:-) Koukam, ze sis udelala profil na Facebooku. No bezva. Hele, ja normalne pri cteni tveho blogu prestavam citit tu prisernou zimu, ktera je tu vsude kolem a uplne se vzivam do krasneho horkeho australskeho pocasi. Jak ja ti zavidim... Tesim se na dalsi prispevek. pa Klara

Anonymní řekl(a)...

Co je to probůh za sprosťárnu ten fejsbúk?

H.

Šákul Cemada řekl(a)...

Nooo, ono se to jindy než v noci číst nedá, páč je to tááááák dlouhý, že než přečtu odstavec, odbavuju dalšího Rusáka, co chce novou SÍM kartu a palažiť kredit do kartečky na dvu sta a my máme jen pětsot.
Ale snaha je:-) Č. L.

Ewík řekl(a)...

Klárko, já bych si toho i nechala, kdyby pod příspěvkem, v němž byly výsledky zveřejněny, nějaká stopa po tvé přítomnosti byla:-)) Asi se to neuložilo... Tak promiň, jsem ráda, že jsi pravidelnou čtenářkou!

Ewík řekl(a)...

Jeníku, Fejsbúk je příšernej vynález postmoderní konzumní společnosti a lidí žijících v době kulturního imperialismu, takovej Althusser, Gramsci i Foucault by řekli: "Mor na Facebook" :-))

Ewík řekl(a)...

Luckyne, na tohle nemám čím vtipněji kontrovat:-)) Parusky tu bohužel nemluvíme :-) Ale nasmála jsem se u tvojí rosničky Maxi volume 2:-)))

Ewík řekl(a)...

Mumince též děkuji za komentář:-) Práci a jejímu ohodnocení se budu podrobněji věnovat v některém z dalších zápisků do mého blogu :-)) A tvou perličku o vaření kašiček, praní plínek a servisu manžlíkovi jsem musela přes půlku zeměkoule vysvětlovat PVC :-)))

Anonymní řekl(a)...

Haha, cos jako vysvětlovala? To přece s PVC nesouvisí...Chtěla jsem jen lehce naznačit, že studovat vejšku např. dálkově - s rodinou a dětmi je ještě lepší " kafe"... mumi:-)